Velkommen > Artikler fra tblsound.dk > Brug af sociale medier 

Brug af sociale medier 


Er geniale til at holde venner, bekendte, forretningsforbindelser og fans orienteret, hvad kunstner/band har gang i, eller hvor kunstner/band skal optræde, sådan at folk der følger en, ikke bliver stødt over, hvorfor de ikke har fået at vide kunstner kommer til dét spillested eller sin hjemby og optræder.

Der kan hurtigt komme rod i, hvornår kunstner sender statusopdatering til private bekendtskaber på sin profil, som fans går ind og kommentere på, hvilket måske ikke var hensigten. Er der mange udenlandske fans på profilen, er det god skik næsten altid at skrive på Engelsk, efter min mening kan profilen hurtigt gå hen og blive upersonlig over for sine private bekendtskaber, forretningsforbindelser. En måde at omgå det på, er måske at oprette en fanside/gruppe over sig selv, og indsætte koncertkalender samt løbende billeder fra koncerter. Fans kan bifalde den enkelte koncert og uploade deres billeder derfra osv., det er med til at skabe liv til fanside/gruppen. Kunstner kan få mere privatliv på sin private profil, hvis der en dag skal pjattes igennem, uden konstant at skulle skrive på Engelsk og uden at fans skal snage i private beskeder.

På en fanside/gruppe, kan det være en ide at uploade f. eks en velkomstvideo, hvor der pjattes og måske video fra øve produktionen og lidt backstage fra en festival etc. - Det giver liv.

En ting der kan undgås på sin private profil, er alle ens fans der indsætter ikoner, krammedyr, hjerter og andre Applikations til tider stor irritation for en selv, der lige hurtigt vil tjekke sine private forbindelser/statusopdateringer, og skal uden om alt Applikations snask der til tider sågar kan indeholde VIRUS. Jeg syntes ikke man kan bebrejde fans for ikke at tilkendegive deres begejstring for kunstner/band, MEN - det er utroligt til tider med mange krammedyr, hjerter etc. på profiler, det giver intet mening eller indhold for begge parter, det fylder bare op på ens profil. Med mindre ens kæledyr eller familiemedlem er afgået ved døden, kan det muligvis være bedre at sende et billede hilsen som kondolence, da ordvalg for dødsfald kan være svære. 

Private bruger sociale medier på deres måde, fagbranche til fagbranche på en anden, det kan til tider være svært at få de 2 typer til at mødes på ens profil, i overensstemmelse med sine egne ønsker for brug af sociale medie. Derfor syntes jeg det er godt at dele sin profil op til bekendtskaber på den ene, fans på den anden.

Sociale medier er et godt redskab til at gøre opmærksom på, hvis kunstner ønsker sig en ny vej at gå, eller at nu er kunster gået over til andet pladeselskab etc. Sådan at forretningsforbindelser, Caster på produktionsselskaber kan se, hov' den kunstner kan vi godt bruge i vores stald etc. fordi nu er kunstner løst fra sin kontrakt eller har fri til at sætte sig ind i nogle andre opgaver osv.  Fans over kunster/bandet, kan følge den nye udvikling fra kunstner/bandet hvis ønsket via fanside/gruppen.

Undgå for mange ligegyldige statusopdateringer på sin profil og fanside/gruppe, hellere få men indholdsrige opdateringer. Netop for at holde (Focus) på sit fagområde og over for omverden der følger en. F. eks. Sådan en statusoptering som denne falder igennem for mit vedkommende, "Jeg lave æbleskiver - citat slut" Øhh, nå - og hvad så? Hva' kommer det måske 350 og flere bekendtskaber ved? Men hvis vedkommende samtidig oplyser opskriften på æbleskiver, kommer der indhold i statusopdatering.

På sin private profil, syntes jeg det er værd at bemærke hvor mange ligegyldige sider/grupper man melder sig ind i, hold (Focus) på de områder man er og befinder sig i. Selvfølgelig skal der være lidt sjov, hvis siden/gruppen har et sjovt head/hookline, det er sjovt at melde sig ind i en gruppe i (nuet), overvej lige engang til inden man gør det, da det er sjældent man besøger siden/gruppen igen, det fylder unødvendigt op på ens profil der måske ses af mange besøgene, og de tænker hold da op, kan vedkommende overkomme at holde styr på måske 450 sider/grupper. Ja, JEG ville ikke kunne overkomme det!

Betragt alle sine statusopdateringer på sin/sine profiler som i en åben bog, der følger en resten af livet selvom profilen er lukket kun til sine private bekendtskaber. Også sine private afsendte beskeder i sociale medier, skriv ikke noget der ikke kan tåle dagens lys, selvom der står i afsendt meddelelse (KUN i mellem dig og?) Regn ikke med det, det er nok mere privat end at skrive en besked på en andens (væg-profil), men regn ikke med den private afsendte meddelse ikke kan læses af andre, måske grundet et midlertidigt sikkerhedshul i det sociale medie, der muligvis kun har været åbent et stykke tid, men der kan det måske være for sent, og søgerobotter til søgemaskiner har opsnappet ens beskeder.

Er ens profiler ikke opdateret, f. eks. siden fra år 2008 og det er i dag år 2010, bør det overvejs om den ubrugte profil skal lukkes eller deaktiveres til senere brug. Ellers prøv at køre medier sammen når der statusopdateres på den ene profil, bliver den anden og eller tredje profil automatisk opdateret med samme indhold. Tag udgangspunkt i, hvilket socialt medie som en selv ofte bruger på en dag, og prøv så at køre de andre sociale medier med i ens statusopdatering. Det ser sjusket ud, når en forretningsforbindelse eller fan lander på ens profil, som f. eks. ikke er opdateret siden år tilbage, det virker ikke særligt seriøst. Altså, hold alle sine profiler jævnligt opdateret med nyt indhold.  

Jeg tror ikke bruger af sociale medier i dag skal være trofast af et bestemt socialt medie over længere tid som f. eks over 5 år etc. Finder bruger et andet medie der passer bedre til en, kan der stille og roligt afvikles til et andet socialt medie, netop for at gøre sine bekendtskaber klar over, at det nye medie er SÅ meget bedre efter sin egen mening, er det dét, skal ens bekendtskaber nok flytte med over, men giv tid.

En side/gruppe er god og hurtig måde at kommunikere nye produkter ud til kunder, men når det kommer til ordre/forespørgsel, er det som regel altid bedst at tage kontakt til firma via deres webside.

Det er ikke sikkert et firma ønsker at afgive pris eller tilbud igennem et socialt medie, grundet kundens måske helt specifikke ønske, tjek evt. kontaktoplysninger på firmaets egen webside til at afsende forespørgsel, f. eks. igennem e-mail formular som de fleste firmaer i dag har oprettet på deres webside, dermed er kunden fri for at åbne sin e-mail klient og kan afsende sin forespørgsel smertefrit til det pågældende firma via formular.

Ønskes det ofte f. eks. at tilkendegive en bestemt person konstant ved statusopdatering hver dag eller flere gange om dagen på sin profil, er der vist noget der hedder SMS ;-) Det er fint hvis man er teenager og skal brænde lidt tilkendegivelse af til en bestemt person hver dag eller op til flere gange dagligt, det er et spørgsmål om hvor mange af ens mere modne/voksne bekendtskaber syntes det er fedt at se på ligegyldige opdateringer, så er det at folk (Skjuler) én på deres egen profil - det er jo ikke fedt -:) Specielt ikke hvis vedkommende en dag skal søge hjælp til et eller andet, får vedkommende ikke mange svar netop fordi folk har valgt at skjule en.

Bruges gratis e-mail klient til at formidle sine kontakter, sørg evt. for viderestilling af alle indkommende og sine egne svar til en anden e-mail som IKKE oplyses nogen steder andet end til en selv, evt. til anden type e-mail klient, og med anden log indkode. Hvorfor det? Tjoo, tag ikke noget for givet, e-mail konto kan blive hijacket, sindssygt ærligt evt. at miste e-mail til koder over sit privatliv, kontrakter, forretningsforbindelser osv. Som altid er det god idé at Skifte regelmæssigt kode eller indsætte nyt tegn i sin kode ofte over sin gratis e-mail. Dette er en selvfølge over sine Sociale profiler, at ofte skifte kode.

Når der logges på sociale medier, er der ingen garanti for ikke at blive inficeret med virus, sørg for at ens computer er opdateret med de sidste nye opdateringer, både styresystem og ALT software på ens maskine. Brug virusprogram samt Firewall og undgå at klikke på smarte reklamelinks/banner, i stedet - tjek evt. firmaet ud i søgemaskiner og find firmaet på webside for at finde de dagaktuelle tilbud som køres i reklamelink/banner, og evt. via firmaets webside blive fan af dem - hvis ønsket på ens profil. Bruger kan selv gøre en indsats for at undgå (vira) husk på, det går ikke bare ud over en selv når der er kommet virus i sin maskine/bærbare, men typisk også alle dem som er i ens adressekartotek i e-mail klient, brug fornuften, når der surfes på sociale medier!

Personligt tror jeg stille og roligt virksomheder finder ud af at bruge onlineprogrammer til og kommunikere med bruger, hvor support igennem e-mail kan være tungt, Brugeren der har et problem, kan se om den pågældende sælger eller supportmedarbejder er ledig, eller f. eks. den sædvanlige frisørmedarbejder man ønsker at booke tid hos er ledig til at tage imod kundens ønske. Kunne også forstille sig web cam til at løse kundens problem, i stedet for kunden skal langvejs fra og ind til forretningen hvor varen er købt, kan få support på f. eks. Hvilke knapper der skal trykkes på, for at få apparatet til at virke osv. i gennem web cam/support.

Copyright
TBL Sound Production

tblsound.dk - 2019 - Copyright TBL Sound Production
Home