Velkommen > Artikler fra tblsound.dk > Start som lydtekniker 

Start som lydtekniker 


Sidst opdateret dato den: 21-06-2010

Spiller du f. eks. som DJ, og gerne vil prøve kræfter med Livelyd, kan du måske få nogle råd nedenfor.

Find et lokalt hus-firmaband, og start med at lave livelyd til f. eks. husbandet's firma/julefrokost, og få nogle erfaringer i det små.

Vær opmærksom på hvor meget du som nystartede lydtekniker kan løfte/bære af udstyr, der skal en mængde bøffer til. Jeg tænker hermed på hvis du er 15 år, er der grænser for hvor mange tunge løft du må tage, inden du som nystartede tekniker kaster dig ud i at opstille Professionelt PA-udstyr.

Skal lejekontrakter underskives, skal personen være fyldt 21 år.

Som nystartede lydtekniker kan du også læse vores artikel fra os (Arranger bands), for at sætte sig ind i en arrangørs situation.

Det er en god ide at have en Ipod/CD med på bandjobbet samt et par gode testmelodier, idet du hurtigt som lydtekniker kan få en fornemmelse af højttalersystem der skal laves livelyd på. Husk signalkabel til Ipod/PC ned i mixer f. eks. Ministereojack til Jack, eller til cd-afspiller - Phono til Jack.

En live mixer er en anden type mixer end en DJ mixer, nogle udtryk kan være de samme. Kender du ikke den mixer du skal bruge, tjek manualen ud på nettet, print evt. sider ud du måske får brug for når du skal i gang med at lave Livelyd. De typiske fælder kan være Effekt Routing ud til monitor, Effekt ud til front, Inserting af Com/Lim/Gate.

Det gør bestemt ikke noget, hvis lydtekniker ved hvordan et trommesæt skal spændes op før det lyder godt, og evt. kan stemme/spille på guitar. Det er nødvendigvis ikke et krav, men en stor hjælp for dig som lydtekniker, at du også kan give bandet lidt studie / starquality på en Livescene, fordi du selv som tekniker spiller.

Det er en god ide at komme ca. et par timer før bandet kommer. Du får tid til at stille monitorer/mikrofonstativer op, gøre kabler/strøm klar osv. Når bandet ankommer, er du klar til at høre på kunstner/bandets ønsker.

Stå aldrig op ad en væg og mixe Livesound, bas får en helt anden lyd når de dybe toner rammer vægge, derfor er det at foretrække at stå nogle meter væk fra en bagvæg. Står du op af en bagvæg og mixer Livesound, syntes du måske der er masser af Bund på dansegulvet derfra hvor du står og mixer, fordi du får rektifikationer imod dig. Hvorimod, hvis du vil gå ud på dansegulvet som tekniker og hører den koncertlyd som folk hører, kan være en helt anden.

At være professionel lydtekniker, kræver mange år i branchen, ked af at sige det, men ca. 40 år. Vær ikke som nystartede tekniker nervøs for at spørge til råds hos. f. eks. udlejer af PA udstyr, hvordan udstyret opsættes/samles, der er mange højttalersystemer på markedet.

Monitor Send:

Vær særdeles opmærksom på monitor send, hvordan AUX sendes ud fra mixer til (Monitor Rack) eller aktiv monitor. Følg forklaring fra f. eks. udlejer, her er en tjekliste du måske kan bruge som nystartede lydtekniker, hvis problem opstår ved ikke lyd igennem til monitor.

1. Er Monitor forstærker eller aktiv monitor tændt + volumen skruet lidt op?

2. Er højttalerkablet korrekt monteret til den enkelte monitor, sådan det følges til AUX du som lydtekniker bruger fra pulten?

3. Er Equalizer tændt?

4. Står Equalizer i Bypass, sådan at equalizer ikke reagere på frekevensbåndene?

5. Ved kraftig feed på monitor, tjek på monitor Equalizer, at der kan dæmpes bestemte frekvenser, f. eks. på 80 Hz - 12 KHz, f. eks. på Equalizer Klark Teknik model (Square One). Det hjælper hurtigere med at tilpasse frekvensbåndene på Eq, at der er en trykknap der lige dæmper visse frekvenser, alt efter opgaven på monitor, om det er til trommer/bas eller til vokaler.

Mikrofon valg og kontakt til lydtekniker samt opbevaring af mikrofoner:

Sæt dig som lydtekniker ind i, (HVILKE) mikrofoner skal bruges til bandet/kunstner eller f. eks. igennem bandtes (raider), hvilken betegnelse udlejer har givet mikrofoner til (lydkilde) til bandet. Det nytter ikke at give en (professionel vokalist) en instrumentmikrofon at synge i, hvis mikrofonen er beregnet til instrument som flygel/fløjte etc. Eller at opsætte (Vokal mikrofon) til et flygel/fløjte etc., hvor der skal bruges (Instrument Mikrofoner). Mikrofoner skal passe til de lydkilder der bruges, ellers TJEK op på mikrofonbetegnelser, hvilke mikrofoner der er beregnet til (LYDKILDE).

Lad være, at pege mikrofoner/condensatormikrofoner direkte ned på scenegulvet uden lydkilde, det giver masser af gulvtramp ud i fronthøjttaler, stor irritation for publikum, at der kan høres masser af unødvendig mikrofonstøj fra mikrofoner der ikke er i brug - igen, mikrofoner der ikke er i brug, skal (MUTES).  

1 . Sørg for at (MUTE) de mikrofoner der ikke bruges på scenen eller på de enkelte livenumre, så der ikke går unødig feed/gulv - scenetramp ind i mikrofoner.

2. Få at vide som tekniker, hvornår der er pauser. Sørg for et mobil nr. så ledende fra bandet/festivalen/byfesten kan få fat i dig som lydtekniker (hurtigt).

3. Få at vide som lydtekniker, hvornår der skal Toastmaster/Borgmester/Anden taler på scenen, selvom bandet har pause, sådan der kan lukkes op for en talemikrofon.

4. Sørg for vagt, i mens du som tekniker forlader alt teknik, sådan der ikke er nogle f. eks. unger der piller på mixer, eller nogle der ser sit snit til at gå i åbne mikrofonkasser etc. f. eks. til byfester/markedspladser.

5. Sørg for professionel overdækning af fronthøjttaler samt teknik.

Det at lave livelyd, er andet end teknik, der skal times og tilrettelægges, ikke mindst have psykologisk overskud i pressede situationer.

Det kan være at bandet har haft mange jobs samme dag, eller et bandmedlem har mistet et familiemedlem/kæreste og derfor måske har en meget kort lunte over for dig som nystartede tekniker, når du skal opstille og lave lyd for bandet. Derfor er det en god ide forinden at kontakte det band du skal lave lyd for, og få diverse spørgsmål afklaret. Få evt. bandets Rider, for at hjælpe tekniker med hvilket udstyr bandet har behov/brug for. På en Rider over bandet står der typisk, hvor mange/hvilke mikrofoner til trommer, guitar, sang, kor, Line-Driver/DI Box til Keyboard, hvilke kanaler til keyboard skal være PAN til højre og venstre på mixer. Hvor mange monitors på hvor mange sends? Dvs. 4 Send monitor bruges der AUX 1, 2, 3, 4. Få også styr på Effekt ud til hver monitor, nogle vil IKKE have effekt igennem monitor osv. Sørg selvfølgelig at mixerpulten opfylder kravet for det band du skal lave livelyd for.

Hvis du som tekniker kan se, at det PA-udstyr som bandet kommer med, eller har lejet ikke er tilstrækkeligt nok, er det en god skik at gøre bandet opmærksom på, at de må skaffe/leje et større PA etc. Har bandet f. eks. lejet det sædvanlige PA-udstyr hos udlejer, og ikke har gjort udlejer opmærksom på de skal spille et større sted, kan udlejer heller ikke gøre bandet opmærksom på, de bør leje et større PA anlæg.

Lad være som tekniker at tage flere kabler frem end der skal bruges på en scene, ikke mindst at lade være at lægge kabler, hvor der er mulighed for at folk/trucks/lifte kan falde/træde/køre over kabler/stik. Det er kedeligt at stå med beskadige kabler, fordi de har ligget og flydt, hvor uheldet kunne være undgået. Vær opmærksom på crew/hands der smider/kaster kabler ned eller op på scenen, kabler lægges pænt ned på scenegulvet, hvis kabler ofte bliver kastet ned på gulvet, går de i stykker, ærgligt for den der skal bruge kablerne, at stikket måske har løsnet sig i lodning eller anden form for defekt, fordi én eller flere personer har været for hårde mod kablerne ved opsætning/nedtagning.

Defekte kabler bliver lagt til side, og der laves en knude på kablet, så tekniker ikke flere gange tager det samme kabel frem der er defekt. Hvis det er teknikers egne kabler, skal de defekte kabler laves inden de skal ud næste gang, ellers står du som tekniker med et problem, hvis du har glemt at lige netop dét kabel du skulle bruge er defekt.

A/B test af mikrofoner på PA-udstyr. Sørg for at det er dét PA setup der skal bruges til koncerten / touringen, derefter kan du som tekniker A/B teste f. eks. Mikrofoner etc. Ønskes der en bestemt sound på Hi-Hat/stortromme, kan tekniker og bandet hører sig frem til, hvilket mikrofonsetup der passer perfekt til koncerten, ved at skifte forskellige mikrofoner ud til nogle der lyder godt på bandet. Skiftes mixer/højttalersystem ud til andet udstyr, ja - så kan du som tekniker lave ny A/B test efter min mening. Fordi mixer/højttalersystem/forstærker til front er hjertet i et PA-system, og kan give en helt anden mikrofonsound. Hvis en mikrofon ikke har lydt godt i et type PA-system, kan det typisk lyde overvildt fedt på et andet professionelt PA-system. Pas på som tekniker med ikke at dømme mikrofoner for hurtigt gode eller dårlige, FØR end du som tekniker har arbejdet med mikrofoner på mange typer Profesionelle PA-systemer. Efter nogle års erfaringer med forskellige PA-systemer, kan du hurtigere som tekniker vide hvilke mikrofoner der lyder godt på bandet, med lige præcis de typer mikrofoner.

Med Professionelle PA anlæg, mener jeg at det skal være fra anerkendte fabrikanter, og gerne fra Kr. 70.000.- og opefter for et sæt højttaler med Top og Bund.

Hvilke erfaringer som nystartede tekniker kan du gøre dig med forskellige typer mikrofoner? F. eks. Med et guitar-baskabinet / combo, hvor langt fra midten af højttaler og ud i siden/kanten af højttalerenheden af guitar-baskabinettet, før end der er den ønskede sound med den pågældende mikrofon. Eller hvor langt ind i stortromme skal stortrommemikrofon være placeret før end den ønskede sound. Det er heller ikke unormalt at trommeslager har 2 pedaler ind på sin stortromme, der vil det lyde godt med 2 Stortrommemikrofoner, hvor signalet blendes sammen på mixer. F. eks. en stortrommemikrofon inde i stortrommen, og en stortrommemikrofon ved skindet hvor pedalerne slår ind på skindet. Forsøg og leg dig seriøst frem omkring placeringer af mikrofoner.

Under koncerten, hold øje med at mikrofoner ikke flytter sig for meget under bandets optræden. I pausen er det en god ting som tekniker at flytte mikrofoner tilbage på sin plads ind til instrumentet, hvis mikrofoner har rykket sig for meget, eller kabler der lægger i vejen på scenen bliver rettet til på scenegulvet inden bandet skal optræde med f. eks. 2 sæt.

Brug af Compresser/Lim. Pas på vokaler ikke bliver comp. for meget. Det lyder ikke godt, hvis en kunstner f. eks. Råber ud mod publikum "Er I klar derude" Det skulle publikum gerne høre som en råben igennem front-højttalersystemet fra kunstneren, netop for at give publikum lidt gas, og bandet bliver endnu mere tændte og klar til at fyre den af, netop fordi bandet får tiljubl tilbage. Er der comp. for meget på vokalen, bliver "Er I klar derude" bare til alm. Snak ud til publikum, selvom kunstneren råber ned i mikrofonen. Publikum får ikke den der brusende fornemmelse, at NU fyre bandet den af!!! Netop fordi der har været tryk på "Er I klar derude".

Skal lydtekniker lave udendørslyd, kræv at der er dét strøm der skal være og en god overdækning at stå under til dit/jeres udstyr, og det gerne skriftligt.
Når det er udendørs arrangementer, er det vigtigt at der er ordentlige strømforhold og at der mindskes risiko for at der kommer regnvand ind til mixer/forstærker osv.

Det kan godt være en god investering som tekniker, at have det der kaldes en (strømtavle) med aftagelig strømkabel, der kan skiftes om til et større strømkabel, f. eks. Fra 16 Amp. til 32 Amp. Specielt når tekniker skal lave lyd på markedspladser og festivaler, og i det hele taget i al almindelighed, kabeltromler med på jobbet.

Udrul hele kablet på kabeltromle, bemærk hvad belastning kabeltromle kan klare med og uden strømkablet er udrullet. Derpå kan det ikke komme bag på dig som tekniker, hvis du belaster en kabeltromle der kan klare 2600 watt udrullet, men kun 1800 watt ikke udrullet, og måske slår sikringen fra på kabeltromle midt i bandets optræden, og det er dig som tekniker der står for den fadæse. Dur ikke, det vil bandet nok fortælle dig, når de ikke kan optræde før sikringen er clearet, og kabeltromle er udrullet for at klare de ekstra watt belastning.

Mærk på strømkabler om de bliver varme, bliver strømkabler mere end håndlunkne, vil jeg anbefale dig som tekniker at lukke PA'et ned, og få ordnet så der kommer mere strøm til PA-udstyr / lys / baggear etc. Simpelthen fordi du som tekniker kan stå til ansvar for PA-udstyr, som du er sat til at bruge for bandet, dermed har tekniker også ansvar for at alt PA-udstyr bliver brugt forsvarligt omkring strømforhold etc. Det kan koste dyrt, hvis forstærkere til Kr. 21.000.- Pr. stk. skal til rep. Grundet el-skade som tekniker ikke har været godt nok opmærksom på.

Andre gode værktøjer at have med som tekniker på bandjob, er en kuffert med diverse værktøjer og adapter.

f. eks.

1. Adapter - HUN XLR til Jack.
2. Adapter - HAN XLR til Jack.
3. Signalkabel - Ministereojack til Jack - Ipod/PC lydudgang.
4. Signalkabel - Phono til Phono.
5. Signalkabel - Phono til Jack.
6. Kabeltester
7. 9 Volt batteri - til guitarister, hvis Pickup er gået død, grundet fladt batteri, eller til en tuner for at stemme bas/guitar op med. Eller en Line-Driver der skal bruge et nyt batteri, det kan også være til trådløst udstyr, hvor batteriet er gået dødt.
8. Skruetrækker i alle mulige størrelser.
9. Voltmåler til strøm, for at tekniker kan sikre sig der er god strøm til udstyr.
10. Loddekolbe + tin, hvis et af dine eller andres kabler svigter på stedet.
11. Bidetang.
12. Et par Speakon højttalerstik både 4 og 8 polet, det kan være der er en der har trådt eller kørt med gaffeltruck over Speakon højttalerstikket, og du står sent om aftenen og ikke kan få fat på nogle der lige har et nyt Speakon højttalerkabel, kan du selv som tekniker hurtigt få ordnet den lille bagatel.
13. Glem heller ikke din (GAFFATAPE).
14. Arbejdshandsker.
15. Test CD/Ipod, klar til at få fornemmelse af PA'et, hvis ikke tekniker kender til højttalersystemet der skal laves lyd på.
16. En god varm termokande med kaffe, som holder tæt!!!

Scenen skal være pålidelig opsat. Et typisk eksempel på et IKKE professionelt scenepodie, er at arrangørerne har stablet nogle europaller op, og lagt en form for et tæppe på. Skal en kvinde med stilethæle op på denne form for podie som konferencier, solist, kommer hun nemt til at træde ned i en revne imellem europallerne. Sørg for at der er et flat underlag nedenunder. Der kan f.eks. bruges nogle kraftige finerplader. Eller gør det rigtigt og lej et professionelt scenepodium, der ikke falder fra hinanden når bundkasser, monitors, trommer etc. begynder at rykke med volumen.

Skal flere bands spille på samme scene, vær opmærksom på sceneskift, og hvor langt tid det tager at skifte fra det ene band over til det andet band, der er en konferencier guld værd til at underholde folk i pausen for sceneskift, eller sørg for at der kommer musik ud i højttalerfronten imens, så gæster/publikummer får lyst til at købe mere i boderne/baren.

Hvis et PA-anlæg skal flyttes fra den ene musikscene til en anden, tag med i overvejelser, om det er bedre at leje ekstra PA ind, hvis arrangøren ikke kan nå at opsætte PA'et det andet sted tidsnok til bandet + lydprøve.

Ting der er meget VIGTIGE, som mange arrangører ikke altid tænker på. STRØM, STRØM & ATTER STRØM. Bruger bandet lys, brug en til flere sikringsgrupper kun til lys. PA-anlæg på en anden gruppe. Musikkernes baggear på en tredje gruppe.

Placer aldrig PA-udstyr ved siden af fadølsanlæg etc. grundet risiko for spildte væsker ned i mixerpult osv. Tab på budgettet for reparation hos udlejer der kunne have været undgået.

Undgå at opsætte PA-udstyr under teltsamlinger, hvor regnvand kan finde igennem revner, og dryppe ned på mixer/musikinstrumenter, med mulighed for at kortslutte strømmen.

En god ting ved udendørs optræden er vindhætter til mikrofoner.

Har arrangøren lejet professionelt PA ind, og hyret lokal tekniker til at afvikle lyd, vær bekendt med at du som tekniker kender til pågældende udstyr der er lejet eller som arrangøren har fået stillet til rådighed. Ellers må tekniker en tur forbi den ansvarlige der kender til udstyret inden arrangements start, og lige tjekke op på hvordan man forbinder mixer, højttaler, monitor etc. sammen.

Skal tekniker sørge for PA-anlæg til bandet.

Lad være at transportere PA-udstyr på åbne trailer, det er uforsvarligt kørsel, og udlejer af PA-udstyr kan nægte kunden at leje udstyret, før end kunden har fundet anden transportløsning. Sørg desuden for der er god plads i transport, ryd bilen op inden der skal afhentes større PA, tag børnesæder etc. ud af bilen, sanganlæg og PA-udstyr fylder mere end man tror.

Det bedste er at få en grejliste/rider fra bandet eller deres booking bureau, derefter bestille udstyr fra rider hos udlejer, på den måde er der bedre styr på PA-anlæg. Book alt udstyr som bandet ønsker der skal være, derefter bede udlejer om en samlet pris på det.

Ved henvendelse til udlejer af lyd/lys, sørg for at det kun er én person der kontakter udlejer. Ved afhentning af udstyr, tjek op sammen med udlejer, at der er det aftalte udstyr, kabler, mikrofoner etc. som ved nedpakning afleveres i samme stand som kunden har modtaget.

Vær opmærsom på hvornår lejeslut er på Lejekontrakt samt åbningstider hos udlejer. Er lejepris Incl. Moms eller Excl. Moms? Hvis Lejepris er Excl. Moms skal tillægges 25%. Hvad er depositum for leje af PA-udstyr, telte etc.?

Oplever kunden defekt udstyr, kontaktes udlejer for at gøre opmærksom på et problem, og ikke ved aflevering.

Tjekliste til bestilling af udstyr:

1. Dato for lejestart og slut.
2. Hvor mange Mennesker skal bandet spille for?
3. Indendørs eller udendørs arrangement? Hvis udendørs eller i et telt, forsvinder lyden hurtigt, derfor skal der oftest kraftigere PA-udstyr til, sørg for overdækning af scene samt PA-udstyr ved udendørs arrangementer.
4. Hvor mange kanaler skal mixer have?
5. Hvor mange AUX Send til monitor?
6. Hvor mange Monitorer?
7. Hvor mange samt hvilke typer mikrofoner?
8. Hvor mange Line-Driver/DI-Boxe til Keyboard/Guitar?
9. Skal der bruges Multikabel/stagebox?
10. Lejepriser Incl. Moms / Excl. Moms.
11. Depositum hos udlejer?
12. Åbningstider hos udlejer for afhentning af udstyr, oplys gerne hvornår der ønskes at afhente udstyr hos udlejer.
13. Opmærksom på lejeslut på Faktura/Lejekontrakt.
14. Oplys navn, adresse, mobil nr. ved bestilling.
15. Vær opmærksom, når det er en forespørgsel eller booking ved henvendelse til udlejer.


Andre tekniske detaljer.

Mixer opstart:
Start altid med at montere ALLE signalkabler ud fra mixer ind til forstærker - monitor rack, dernæst start mixer op, tænd forstærker - monitor rack op for at undgå kraftige peaks ud til højttaler PA-system ved mixer opstart.
Omvendt, når der lukkes ned, sluk forstærker - monitor rack, til sidst lukkes mixer ned.


Når PA udstyr skal lukkes ned.

Er det en god skik, at skrue forstærkere ned for volumen, derefter slukke forstærker. Det bør sidde i blodet på en lydtekniker.


Hvad menes med 2 Vejs delt højttalersystem?
Svar: det betyder der kører en forstærker til Top - Venstre og Højre side og en forstærker til Bund - Venstre og Højre side. Derimellem sidder et delefilter der typisk i dag vil være digitaltstyret.

Hvad menes med 3 Vejs delt højttalersystem?
Svar: det betyder der kører en forstærker til Honet - Venstre og Højre side og en forstærker til mellemtone - Venstre og Højre side og en forstærker til Bund Venstre og Højre Side. Derimellem sidder et delefilter der typisk i dag vil være digitaltstyret.


Udtryk:

PA: Står for [Public Address] og er derfor et vidt begreb der kan dække over billige og dyre PA-Systemer. Det kan derfor ikke måles, at et PA-System er godt eller dårligt fordi der står PA foran.

Gain: Justering af mikrofonens følsomhed.
PFL = Pre Fader Listening
AFL = After Fade Listening
AUX = Auxillary = Ekstra udgange til f. eks. monitor etc.

Phantom Power: Giver strøm igennem stelforbindelsen i et balanceret mikrofonkabel-signalkabel til f. eks Line-Driver eller Kondensator mikrofon.

Copyright
TBL Sound Production

 


tblsound.dk - 2019 - Copyright TBL Sound Production
Home