Velkommen > Artikler fra tblsound.dk > Valg af højttalersystem

Valg af højttalersystem


Skal kunden vælge et højttalersystem med TOP og Bund, eller nøjes med et sanganlæg?

Denne artikel henvender sig til dem der måske for første gang, eller ikke helt har styr på behovet for et sanganlæg / højttalersystem med Top og Bund.


Det er altid at fortrække at kende det spillested kunstner/band skal spille på, hvis ikke kunstner/bandet kender til spillestedet, tag ud og besøg stedet. Få styr på hvor meget strøm der kan trækkes, hvor kan PA være opstillet med den bedste monitorplacering, lysopsætning, kan der opsættes bagtæppe, forehold omkring omklædningsrum, ja find selv på mere. Er spillestedet for langt væk at besøge, tjek det ud på nettet om der står noget omkring sceneforhold, hvis ikke, ring til den ansvarlige for scenen og få kontakt, også gerne på mail, sådan at kunstner/band/tekniker ikke taler forbi hinanden, når ting står på skrift er der typisk bedre kommunikation og mindre misforståelser.

Et sanganlæg - cafeanlæg, er som det antydes, et anlæg til typisk at løfte vokaler, akustiske instrumenter, keyboard. Et sanganlæg - cafeanlæg er ikke beregnet til at afvikle større Rock'n Roll koncerter.

Et sanganlæg vil for det meste bestå af en powermixer med tilhørende højttaler samt nogle vokal mikrofoner til udlejning.

Spiller kunstner/bandet primært på akustiske instrumenter med vokaler, musik der henvender sig til et publikum der ikke skal have en Watt styrke som til en større party, rockkoncert, er det rigeligt med et sanganlæg, typisk op til et par hundrede gæster.

Ønsker kunstner/bandet at ALT skal mic's op, vil tblsound.dk ALTID anbefale højttalersystem med Top og Bund, af den simple grund at de dybe toner ligger i Bund og de høje toner i Top. Dermed får kunstner/bandet et langt bedre lydbillede ud til publikum, netop fordi bassistens bas - hvis ønsket mic'et op, samt stortromme går i Bunden og ikke op i toppen. Hvis en Top/Fullrange højttaler skal varetage hele det samlet mix med ALT mic'et op, kan højttaleren få åndenød og lyde mudderet på grund af at højttaleren skal varetage for mange dybe toner, samtidig med at højttaleren skal levere kunstnerens vokal ud til publikum. Det anbefaler tblsound.dk ALDRIG brug af.

Ønsker kunden derimod at løfte EN SMULE "Stortromme" over et sanganlæg til MINDRE OPGAVER - IKKE DISKOTEKSVOLUME, kan det sagtens lade sig gøre med begrænset volume f. eks. til jazz.

Andre har et ønske om at alt skal mic'es op til en mindre optræden på et lille spillested, og er dermed ude i at leje højttalersystem, med Top & Bund. Det kan lyde være at mic'e ALT op på et mindre spillested med begrænset volume, i stedet for at vælge det mest nødvendige at mic'e op, og lade resten af bandets baggear klare resten. Et bands baggear spiller godt og vil til i forvejen.

Tilpas bandets baggear til i volume, med det menes at det lyder grimt hvis bassisten spiller højre end ham/hende på elektrisk, akustisk guitar. Lav den opstilling som er tiltænkt med baggear og PA-udstyr / sanganlæg FØR bandet skal ud at spille. Få en til at stå og sige til når der er ved at være balance i lydbilledet - med og uden PA/sanganlæg. Når kunstner/bandet er kommet ind i rutinen, bør ALLE bandmedlemmer der spiller på baggear, automatisk tilpasse sig volumen til de spillesteder bandet skal spille på. Bandet undgår muligvis kontroverser om at der er én eller to der stadig spiller for højt i forhold til de andre.

Til tider kan det hjælpe på baggears-lyden, hvis guitarkabinetterne vendes opad imod guitaristen, eller på skrå af scenen. Sådan at publikum ikke får en alt for skingrende kabinet lyd direkte ud i hovedet.

HUSK PÅ, DET ER PUBLIKUM DER SKAL HØRER BANDET - OG DERMED HAVE EN GOD OPLEVELSE SAMMEN MED KUNSTNER/BANDET.

Når et band spiller for publikum, er det ikke som at stå og spille i øvelokalet, så er det - klasse, kunstner/bandet skal finde frem i sig selv, og glemme evt. personlige band stridigheder.

Skal kunstner/bandet spille f. eks. for et par hundred gæster til et arrangement, og mener det er nødvendigt med et STORT PA-anlæg, er det fint nok. Men, det er ikke sikkert at bandet kan få alle 200 gæster ud på dansegulvet på én gang. Der kan være nogle gæster der måske hellere vil sidde og snakke med andre, eller musikstilen, melodien ikke lige er noget for publikums/gæsters smag, og venter med at gå ud på dansegulvet til kunstner/bandet spiller en melodi der er bedre i nogle publikum/gæsters mening.

Her har kunden måske smidt nogle penge ud til leje af "STORT PA", hvor bandjobbet måske kunne klares med et højttalersystem med f. eks. 1 Stk. Aktiv bund + 2 Toppe. Det er som sagt ikke altid lydtryk der er afgørende for at få folk ud at danse.

Henvender kunstner/bandet sig til Disko - Rock'n Roll' m. m, Vælg klart et højttalersystem med Top / Bund - og fyr den af.

Skal et band ud at spille i et stort rum, hvor der er masser af vinduesglas og stengulve f. eks. centerjobs, eller i det hele taget meget rungende klinisk rum, selvom det er store rum, er det ikke altid nødvendigt med kæmpe PA-anlæg. Det er selvfølgelig altid rart at have overskud i et PA-System, men det kommer nogle gange som et chock for nogle, hvor lavt bandet har spillet efter jobbet, selv i et stort rum uden at have skruet meget op for volumen. For at give et eksempel, tænk på når man fraflytter eller indflytter i et nyt hus/lejlighed, når stuen er tom/tømt, og man taler behøves der ikke at tales ret højt uden stuen runger og nærmest giver dobbelt volume. Det samme sker også i et stort rum med mange kliniske vægge/gulve, lyden runger op, og al basgengivelse skal skrues ned til et minimum af volume. Er der derimod mange mennesker i det kliniske rum til at absolvere lyden eller har det regnet så publikum/gæster opnår en fugtighed i rummet, ja så afhjælpes det med at runge en mindre smule.

Skal kunstner/bandet spille i et telt, kan der godt begyndes at skrue op for volumen igen. Jord/græs og teltdug er en rigtig lyddræber, sørg f. eks. for at højttalerne kommer en tak højre op en normalt, sådan at toppen kan nå bagerst af teltet. Lad være med at stille elektronik under teltsamlinger, sådan når det regner, drypper vandet fra samlinger IKKE direkte ned i mixer eller amp og kortslutter strømmen.

Er det kundens ønsker at koble 2X2 højttaler på en powermixer i et større rum, er det IKKE noget tblsound.dk anbefaler. Et sanganlæg er beregnet til at trække 1. sæt højttaler, netop for at kunden ikke kommer ud for at powermixeren nedsætter volumen indtil blæseren har fået nedkølet forstærkerkredsløbet så meget. at powermixeren igen kan yde fuld forstærkerydelse, med mindre at der på data over powermixer er oplyst, at den kan trække flere højttaler.

tblsound.dk anbefaler heller ikke lange højttalertræk, eks. 70 meter etc. der mistes Watt, og derfor skal der oftest skrues højre op. Balanceret signalkabler er ikke noget problem at lave lange træk på.

Kan en forstærker trække ned i 2 ohm, kan forstærker belastes med 3 Stk. 8 ohms højttaler Pr. forstærkerside, typisk ved brug af monitorer.

Eksempel.

Alle 3. højttaler der bliver koblet på én forstærkerside skal være i 8 Ohm - derefter - Nr. 1 højttaler på forstærker er på 8 Ohm, når denne bliver seriekoblet til nr. 2 højttaler er vi på 4 Ohm, nu serieforbindes nr. 3 højttaler på samme forstærkerside, er vi nu på 2 Ohms belastning på forstærker, men uden at gøre noget man IKKE burde gøre, med mindre forstærkeren ikke kan trække ned i 2 Ohm. Det er KLART at fortrække, end at tage livet af en powermixer, ved at koble flere højttaler på med lav volume til følge.

Har kunden selv 1. eller 2. aktive Bunde, og ønsker at leje et sanganlæg til at forstærker Toppen, er det også ideelt til større arrangementer.

tblsound.dk TILLADER IKKE, hvis én powermixer skal trække en Top og Bund Pr. side via Watt fra en powermixer. Lej da nogle af vores andre højttalersystemer vi har i udlejning.

Copyright
TBL Sound Production

tblsound.dk - 2019 - Copyright TBL Sound Production
Home